tisdag 26 november 2013

Saffransbullar & Lussekatter i TV4!

Varje år får man frågan om hur man får saffransbullarna riktigt saftiga och i år körde jag mina 5 bäste knep i TV4 Nyhetsmorgon.
Det blev klassiska lussekatter, saffransbullar med konjaksrussinkräm, saffransbullar med kardemumma och pistagenötter och mina absoluta favoriter, Saffransmunkar!
Receptet finns nedan och om man vill ha recept på de andra bullarna kan man titta in på min sida på recept.nu
Klippet kan ni se här:
http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=2492364

BÄSTA KNEPEN!
1. Använd inte Kesella i bullarna.
2. Baka på hög värme, 250° i ca 6 minuter. Ju längre bullarna står desto torrare blir de.
3. Russin drar åt sig fukten från bullen. Lägg russinen i blöt innan användning.
4. Packa inte bullarna för tätt på plåten. Låt det vara bra yta mellan dem så att värmen når alla och de blir jämnt gräddade.
5. Använd rumsvarmt smör, ej smält smör i bullarna! Degen blir lösare av det smälta smöret och man matar degen med för mycket mjöl. Resultatet blir torra bullar.

Receptet på Saffransmunkarna är hämtat från boken Fixa Julen! En bok som jag gjort tillsammans med Liselotte Forslin, Jan Grandvall, Birgitta Rasmusson, KC Wallberg och Bengt-Göran Kronstam. Bilderna har duktiga fotograf Ulrika Ekblom tagit!

Foto Ulrika Ekblom (Från boken Fixa Julen)